Zdieľanie

TK „ Pýtajte sa lekára – chráňte svoje zdravie“ Dňa 28.6.2013 sa konala tlačová konferencia na MZ SR so zaujímavou témou – ako zlepšiť ...

authorTASR dateVloženie/úprava Pondelok, 23.11.2024 categoryZaujímavosti
Lekarne.sk

Dňa 28.6.2013 sa konala tlačová konferencia na MZ SR so zaujímavou témou – ako zlepšiť komunikáciu lekára a pacienta. Na úvod ministerka zdravotníctva Z. Zvolenská privítala prítomných a vyzdvihla význam novej kampane „ Pýtajte sa lekára „. Kampaň vychádza najmä z problému starších pacientov, seniorov, ktorí často nevedia ako lieky používať, ako ušetriť na doplatkoch, čo sa opýtať lekára o svojom zdravotnom stave, aby mohli ovplyvniť svoju budúcnosť. Práve nová webová stránka MZ SR by mala pomôcť pacientom a aj uľahčiť im aj komunikáciu s lekárom. Spolu s plagátovou formou tejto kampane, ktorá bude v nemocniciach, ambulanciach, v kluboch dôchodcov, vytvorí nový zdroj informácii pre pacientov.


MUDr. A. Hlôška, generálny riaditeľ Sekcie farmácie a liekovej politiky MZ SR objasnil bližšie novú webovú stránku MZ. Má dve časti – I. časť Lieky a II. časť - Pýtajte sa lekára . V svojom vystúpení sa zameral na objasnenie II. časti, ktorá sa skladá z 3 odsekov - základné pojmy, praktické informácie a otázky pre lekára. V odseku „základné pojmy„ je pacient informovaný napr. o tom, čo je generikum, o liekových interakciách, o tom, ako užívať lieky. V druhej časti – „ praktické informácie“ je pacient informovaný o tom, na čo má nárok, napr. aj o preventívnych prehliadkach, ktoré sú hradené z verejného zdravotného poistenia, ďalej legislatíva je podaná formou zrozumiteľnou pre širokú verejnosť. Tretia časť - „otázky pre lekára„ inšpiruje pacienta k otvorenejšej diskusii nielen s praktickým lekárom, ale aj so špecialistom, indukuje mu formu otázok, ktorú môže použiť na získanie potrebných informácii. Cieľom kampane je zvýšiť informovanosť pacientov, ktorá by viedla k ich vlastnej „aktivite“ na ochranu zdravia. Jednoduchá forma webovej stránky je zrozumiteľná pre staršiu generáciu a možnosť vytlačenia týchto informácii znamená aj spoluprácu mladších so seniormi.


V neposlednom rade je portál dôležitý zdrojom informácii o cenách jednotlivých liekov ( I. časť webovej stránky ), ako informovala Mgr. Kernáčová. Umožňuje pacientom orientovať sa a vybrať si po konzultácii s lekárom liek (terapeutickú náhradu v danej liekovej skupine), finančne najvýhodnejší. Od jesene budú sa organizovať prednášky o liekoch a ich doplatkoch aj v krajských kluboch dôchodcov, čo bude viesť k zvýšenej informovanosti seniorov.
Ďalej vystúpil Ing. Lipiansky, PhD. – Predseda Jednoty dôchodcov na Slovensku, ktorý vysoko vyzdvihol rozvíjajúcu sa spoluprácu s MZ SR a význam novej kampane pre seniorov. Uviedol, že otázka zdravia je prioritná téma pre seniorov a súčasne riešenie problémov v tejto oblasti je spojené s dlhodobým časovým horizontom. Projekt zohráva dôležitú úlohu pri riešení vzťahu pacient – lekár, v ktorom všeobecní lekári, ako lekári I. kontaktu zohrávajú dôležitú úlohu. Ďalej uviedol, že vedenie Jednoty dôchodcov na Slovenku podporuje návrat výmenných lístkov v zdravotníctve, jednu zdravotnú poisťovňu a svojou činnosťou v spolupráci s MZ SR sa snaží pre seniorov po 70 r. zabezpečiť dôstojnú starobu, pričom vyjadril svoje presvedčenie , že ide o úspešný a dlhodobý projekt.


Význam kampane zdôraznila aj p. Laščeková z Asociácie ochrany práv pacientov, ktorá uviedla, že pacienti so záujmom získavajú nové informácie, o nových liekoch, o ich užívaní, o rôznych ochoreniach. Zdôraznila, že práve nebáť sa opýtať lekára často je momentom, ktorý významne ovplyvní zdravie pacienta a jeho budúcnosť. Predstavuje v niektorých prípadoch včasný záchyt ochorenia , záchyt pacientov a nastolenie účinnej terapie.


Na záver hovorkyňa MZ SR Mgr. Z. Čižmáriková uviedla finančné zdroje kampane, poďakovala sa prítomným za účasť a podčiarkla, že kampaň na webovej stránke začína 1.7.2013.

Štítky :

lekari reklama

lekari reklama

lekari reklama

lekari reklama