Zdieľanie

31. máj - Svetový deň bez tabaku zaostrený na ženy Marketing tabakových spoločností neutícha vo svojej kreativite. Keďže miera fajčenia u mužov na základe sledovania ...

authorTASR dateVloženie/úprava Pondelok, 24.11.2024 categoryZaujímavosti
Lekarne.sk

Marketing tabakových spoločností neutícha vo svojej kreativite. Keďže miera fajčenia u mužov na základe sledovania trendov už dosiahla svoj vrchol, začali pôsobiť na ženy. Vsadili na to, čo je blízke ich vnímaniu – farby, obal, názvy. Veľkým lákadlom sú napr. cigarety light či slims, sľubujúce neškodlivosť, udržanie si hmotnosti a pod. Narastajúci počet žien fajčiarok potvrdzuje, že zamierili presne na ich cit a zastreli rozumové vnímanie o škodlivosti fajčenia.
„V dôsledku fajčenia zomrie vo svete každých 10 sekúnd jeden človek. Na Slovensku je to ročne asi 11 tisíc ľudí. Považujem za alarmujúce, že v posledných rokoch výrazne stúpa počet žien holdujúcich tomuto zlozvyku. Musí byť naším spoločným cieľom dostať do povedomia mladej populácie, ich rodičom a kamarátom základnú tézu, že fajčenie nie je in, že je out a nemá tu čo robiť," podčiarkol minister zdravotníctva Richard Raši.

Na Slovensku v súčasnosti fajčí 32 percent populácie. Z tohto počtu je 43 percent mužov a 26 percent žien. Podľa Róberta Ochabu z Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky narástol počet nefajčiarov na Slovensku v porovnaní s rokom 2003 o päť až šesť percent.

„Rastúci trend fajčenia medzi ženami je znepokojujúci hlavne preto, že zdravie žien je kľúčovým predpokladom pre vývoj a zdravie detí. Fajčiaca žena - matka musí počítať s tým, že sa jej dieťa narodí predčasne, s rôznymi vývinovými poruchami a chorobami, na ktoré bude trpieť celý život. Pri tvorbe protifajčiarskych stratégií je preto potrebné na cielený marketing zameraný na ženy reagovať cielenými edukačnými aktivitami na podporu a ochranu zdravia medzi ženami,“ uviedla MUDr. Darina Sedláková, MPH, riaditeľka Kancelárie Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) na Slovensku. Obzvlášť znepokojujúci je podľa nej a ďalších odborníkov nárast fajčenia mladých dievčat. Nadpolovičná väčšina detí vo veku 15 rokov už fajčila, pričom na Slovensku je to 52 percent dievčat a 60 percent chlapcov. "Na následky fajčenia zomiera už trochu menej ľudí, čo je však zapríčinené skôr lepšou zdravotnou starostlivosťou. Je to ale iba veľmi slabá náplasť na túto skutočnosť,“ uviedla D. Sedláková.

Dôvody, prečo ženy siahajú po cigarete sú prozaické: znižovanie stresu a napätia, zaháňanie nudy, oživovanie každodennej rutiny. Nezriedka si fajčením kompenzujú nízky sociálny status a rodovú nerovnosť. Často po cigarete siahajú aj ako po prostriedku na udržanie si hmotnosti . Podľa D. Sedlákovej ide pritom o mýtus, ktorý sa dá nahradiť zlepšením stravovacích návykov.
Odborníci potvrdili podiel tabakových výrobkov, resp. dlhotrvajúci chronický nikotinizmus na vzniku viacerých ochorení: chronická obštrukčná choroba pľúc, chronická bronchitída, emfyzém pľúc, rakovina priedušiek a pľúc, ischemická choroba srdca a pod. Podľa štatistík WHO sa odhaduje, že užívanie tabakových výrobkov môže zabiť 1 miliardu ľudí počas tohto storočia. Preto je mimoriadne dôležité znížiť užívanie tabaku medzi ženami a mladými dievčatami, a takto ochrániť mnoho životov a budúce generácie.



Ak pre fajčiara nie je dostatočný dôvod na skoncovanie s fajčením ochrana jeho vlastného zdravia, môže sa o pomoc obrátiť na svojho ošetrujúceho lekára, prípadne využiť poradne fungujúce v rámci Regionálneho úradu verejného zdravotníctva. V pondelok 31. mája 2010 bude možné navštíviť aj stan kampane HELP postavený na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave. V čase od 11:00 do 19:00 h si môžu dať všetci záujemcovia, t. j. aj nefajčiari vystavení neraz škodlivosti z pasívneho fajčenia, zdarma zmerať oxid uhoľnatý (CO) vo výdychu. Ide o jeden z najnebezpečnejších jedovatých plynov obsiahnutých v cigaretovom dyme. Fajčiari si priamo na mieste prostredníctvom testu môžu overiť negatívny vplyv tabaku na svoj zdravotný stav.




Viola Tóthová

Štítky :

lekari reklama

lekari reklama

lekari reklama

lekari reklama